БЪРЗАТА МОДА: КАКВО Е ТОВА И ЗАЩО ДРЕХИТЕ СА СВЪРЗАНИ С ИЗМЕНЕНИЕТО НА КЛИМАТА
  • Публикувано от woolnat.bg

"Бърза мода" или fast fashion – все по-често ще чуваме тази фраза. Но какво всъщност означава? Накратко – това е метод за проектиране, производство и маркетинг, фокусиран върху бързото производство на големи количества дрехи от нискокачествени материали (като синтетични тъкани). Целта е до крайният потребител да стигне стилен продукт на ниска цена.

Как се появява бързата мода

До средата на 20 век модната индустрия работи, планирайки четири сезона в годината: есен, зима, пролет и лято. Месеци наред дизайнерите обмислят  всеки моден сезон и се опитват да предвидят стиловете, които смятат, че клиентите ще искат. Преди модата да стане толкова достъпна за масовия потребител, тя е била достъпна основно за висшето общество и е имало правила, които трябва да се следват.

През 60-те години на миналия век една уникална маркетингова кампания за продажба на тоалетна хартия в САЩ, обаче преобръща представите за това какво искат потребителите. И когато жените започват да се появяват с хартиени дрехи, става ясно, че те са готови за бързите модни тенденции.

Няколко десетилетия по-късно бързата мода е в своя пик.

Днес марките за бърза мода произвеждат около 52 "микросезона" на година или една нова "колекция" на седмица.

Чрез възпроизвеждане на уличното облекло и тенденциите от седмицата на модата, които се появяват в реално време, тези компании могат да създават нови, желани стилове всяка седмица, ако не и ежедневно. Освен това масовите модни брандове разполагат с огромни количества дрехи и могат да гарантират, че клиентите им никога няма да се уморят от разнообразието в магазина.

Данните сочат, че всяка година в света се произвеждат над 55 милиона тона дрехи, а ако индустрията запази този темп на растеж, се очаква количеството да достигне 160 милиона тона до 2050 г.

Производството на толкова много дрехи, обаче е свързано с използването на огромен обем природни ресурси и създава емисии парникови газове, които са отговорни за изменението на климата.

Как бързата мода влияе на климата и околната среда

Като цяло модната индустрия е отговорна за 8-10% от глобалните емисии, според ООН - повече от авиацията и корабоплаването взети заедно. По-голямата част от въздействието на модата върху околната среда идва от използването на суровини. Ето и няколко примера:

  • 2,5% от земеделските земи в света се използват за производството на памук за модната индустрия
  • Направата на синтетичните материи като полиестер изисква около 342 милиона барела петрол всяка година
  • За боядисване на дрехите се използват 43 милиона тона химикали годишно

Модната индустрия поглъща и огромно количество вода. За изработването на един тишърт отиват 2700 литра вода, за един брой джинси – 10 000 литра вода, а за чифт памучни чорапи – 600 литра.

Обратно, огромно количество химикали и микро пластмаса се връщат обратно във водната система на планетата. Когато перем дрехите, които са направени от синтетика и са боядисани с нискокачествени химикали, микрочастиците проникват в канализацията и след това попадат във водните басейни. Неразпродадените дрехи пък отлежават на сметища в различни точки на света, отделяйки токсини във въздуха.

Вятърът на промяната

Едва ли проблемите, създадени в резултат на бързата мода, могат да се решат мигновено, но започват да се появяват много нови и добри възможности. Освен магазините за дрехи втора ръка, вече има и магазини, от които можете да наемете облекло и аксесоари за определен период и след като ви омръзнат да ги върнете обратно. Съществуват и приложения, чрез които можете да разпродадете неизползваните си дрехи и така да удължите техния живот.

"Бавната мода" като алтернатива на бързото пазаруване

"Бавната мода" /slow fashion/ предлага внимателно планирано производство, по-малки количества, естествени материали и дълготрайни облекла. Бавната мода е базирана на качеството, а не на времето и приканва потребителите да инвестират в добре изработени и трайни дрехи. Крайната цел е създаване на индустрия, която е от полза за планетата и всички хора. Част от тази индустрия е и Woolnat с производството на устойчиви и изключително качествени дрехи от мериносова вълна.

Купувай по-малко, избирай добре, направи го последно

Това са думи на емблематичната модна дизайнерка Вивиен Уестууд. Но през последните години са се превърнали в нещо като слоган на бавната мода. Идеята е да обмисляте това, което купувате и че историята зад вашата покупка е също толкова важна, колкото и самата покупка.

Затова и нашият призив е да преразгледате ценностите си, да избирате обмислено покупките си и да купувате само това, от което наистина се нуждаете. И не на последно място – инвестирайте в дрехи, които можете да носите цял живот.